Bryt Gamla Vanor och Ta Marknadsandelar
December 18, 2024
Bilbranschen befinner sig i en tid av omvälvande förändring. Branschen har förvandlats till en arena där relationer, erbjudanden och kundförtroende spelar huvudroller. Nya märken vill etablera sig samtidigt som de etablerade vill öka sina marknadsandelar. Förutsättningen är att marknaden alltid är begränsad, ty det finns exakt 100% marknadsandelar. Så ska någon öka sin marknadsandel kommer det ske på någons bekostnad, det vill säga att någon behöver minska sin marknadsandel! För bilmärkena, det vill säga generalagenterna och deras återförsäljare, innebär det att de behöver analysera sina förutsättningar och sina processer.
Hur ska de då bemöta framtiden på en marknad som utmanas och förändras? För Reliable är svaret tydligt – det handlar om att hitta köpare på ett effektivt sätt. Det handlar helt enkelt om att i slutändan vara bättre än konkurrenterna att hitta nya kunder för att öka sina marknadsandelar. På Reliable ser vi att vi kan spela en större roll i detta arbete. Något som baserar sig på flera framgångsrika projekt, där vi hjälpt generalagenter såväl som återförsäljare att göra fler affärer och öka sina marknadsandelar.
En stark tillgång till teamet I den här kontexten är vi stolta över att presentera Michael, som kliver in som Reliables nya försäljningschef med fokus på bilbranschen. Med över 25 års erfarenhet och djupa insikter från bilbranschen har han ett tydligt budskap: framgång kommer inte av en slump, utan genom att strategiskt och systematiskt fokusera på rätt målgrupper och utförande. Att kunna identifiera rätt köpare – inte bara de som söker det billigaste alternativet – är en nyckel för tillväxt. En central framgångsfaktor är att ha kunskap om hur man bäst bearbetar kvalitativa målgrupper. En annan nyckel är själva genomförandet, där Michael besitter unik erfarenhet. Hans insikter kring målgrupper och arbetssätt, tillsammans med Reliables expertis i att kontakta presumtiva kunder, skapar stora möjligheter för både befintliga och nya kunder inom bilbranschen att ta marknadsandelar och öka sin lönsamhet.
"Jag har kommit till insikten att försäljning är en kunskapsfråga, och det är just den kunskapen jag hoppas kunna bidra med i min nya roll," säger han.
Michael har tidigare haft roller som bilförsäljare, regionchef, fleetchef och kundutvecklare. Dessförinnan studerade han vid Uppsala universitet, och det var där hans resa inom försäljning började. "Under min studietid tog jag första steget inom försäljning som TM-säljare på IF, för att bota min telefonrädsla. Sedan dess har jag byggt en karriär som har gett mig breda och specifika insikter i hur man framgångsrikt skapar försäljning," berättar han.
När möjligheten att börja på Reliable dök upp var Michael inte sen att agera. "Jag kontaktade Viktor och uttryckte mitt intresse för att arbeta på Reliable. Jag såg att det fanns mycket potential på bilsidan och presenterade ett par idéer jag hade. Efter några diskussioner med båda ägarna, Viktor och Philip, föll allt på plats.”
– "Det ska bli spännande att utveckla och utöka vår motorsida. Jag ser många möjligheter att skapa mervärde för både oss och våra kunder."
Nyckeln till framgång: bryt med gamla vanor En av nycklarna till framgång är alltså att arbeta med rätt kunder. En annan nyckel till framgång är, framför Michael, att bryta med gamla vanor och ersätta dem med ett arbetssätt som även det baseras på kunskap. Han ser en bransch där många företag fortfarande håller fast vid traditionella arbetssätt. Exempelvis arbetar branschen ofta med kampanjpriser för att sälja bilar. Istället kan man fokusera på andra variabler, såsom hur man arbetar med själva kundunderlaget – både befintliga och potentiella kunder. "En av de största utmaningarna är att få branschen att inse att deras arbete med kunder behöver bli en kontinuerlig process som baseras på kunskap," förklarar han och poängterar att framgång inte handlar om att maximera kortsiktiga försäljningssiffror, utan kunskap om att skapa hållbara processer som stärker både kundrelationer och företagets position på marknaden.
– "Säljarna ska göra det de är bäst på – att sälja bilar. Att outsourca leadsgenereringen till proffs är inte bara effektivt, det är lönsamt! Men det kräver att man vågar släppa den första kontakten."
Han betonar alltså vikten av att utveckla arbetssättet - att frigöra säljare från uppgifter som andra är bättre lämpade att utföra. Han förklarar att kalla samtal, som ofta betraktas som en nödvändig del av försäljningsarbetet, inte bara är ineffektiva utan riskerar även att sänka motivationen hos teamet. "Varför ska säljarna ägna sig åt kalla samtal när de egentligen inte vill göra det? Det är både ineffektivt och ett slöseri med resurser," säger han.
“Hur vet jag att detta fungerar? Jo, tidigare arbetsgivare har varit partner/kund till Reliable!”
Att våga tänka nytt Så för att lyckas på en marknad med hård konkurrens, menar Michael att företag även måste våga ifrågasätta sina nuvarande arbetssätt. "Det handlar om att se över hela sin säljprocess och utvärdera om man arbetar rätt. Utifrån den analysen kan man fatta beslut om att börja arbeta strategiskt med att fylla på säljarnas säljtrattar," säger han. En framgångsrik strategi kräver ett kontinuerligt fokus på leadsgenerering, inte på kortsiktiga lösningar eller slumpmässiga försäljningsinsatser. Genom att ha en pipeline som kontinuerligt konverterar presumtiva kunder till leads, som sedan tas vidare i försäljningsprocessen, kan företag inte bara överleva utan även växa i en bransch med hård konkurrens.
– "Om du ligger efter måste du öka tempot för att komma ikapp. Det handlar om att ha rätt processer och en tydlig strategi. Samt arbeta med rätt målgrupper."
Michaels budskap är enkelt men kraftfullt: De företag som vågar tänka nytt och investera i rätt processer kommer att lyckas i det långa loppet. Han understryker att den som vill överleva och frodas i dagens tuffa konkurrens inte längre kan luta sig tillbaka och förlita sig på gamla mönster. Men det krävs mod för att släppa kontrollen över vissa delar av processen – som kalla samtal och leadsgenerering – och istället samarbeta med experter för att maximera potentialen.
"Man kanske till och med ska våga släppa ytterligare delar av säljprocessen till oss som är experter på målgrupper och leadsgenerering," fortsätter han. På så sätt kan Reliable ta första kontakten med kunden och fortsätta att föra dem framåt i säljprocessen genom exempelvis företags- och produktpresentationer, fram till den punkt där en bilsäljare verkligen behövs. Detta frigör bilsäljarna att lägga tid på det de är bäst på: att skapa affärer och bygga långsiktig lojalitet.
Redo att ta nästa steg? Är ditt företag redo att ta nästa steg? Bilbranschen förändras snabbt, och framtidens vinnare är de som vågar anpassa sig och tänka nytt. Låt Reliable hjälpa dig att ta marknadsandelar och skapa lönsamhet genom våra strategier baserade på analyser. Viktor Lindsö ägare och grundare av Reliable ser att allt fler företag tar steget och kontaktar Reliable för att låta experterna ta hand om mötesbokning/leadsgenerering. Reliable fick årets Gasell 2024 av DI just för att allt fler företag vänder sig till oss. Det har resulterat i att vi har kunnat anställa fler medarbetare för att via telefon och nå rätt beslutsfattare. Kundernas lojalitet visar på att vi levererar ett mervärde, säger Viktor.
“Hela 80% av de kunder som testar oss fortsätter. De som vågar ta steget måste helt enkelt se att vi skapar ökad lönsamhet! Välkommen att testa oss!”
Reliable hjälper företag med allt inom sälj, utom själva säljet. Vi har sedan 2015 framgångsrikt hjälpt företag få fler nykundsmöten, leads och affärskontakter. Vi skapar dessa med telefonen som huvudsakligt verktyg. Med marknadens bästa tekniska hjälpmedel och branschens mest kompetenta personal är vi det snabbaste växande mötesbokningsbolaget i Sverige - Något som kröntes med att vi blev Gaseller 2024. Just nu är vi ca 50 anställda med kontor i Stockholm och Söderhamn, och i januari öppnar vi även upp kontor i Malmö.